söndag 28 september 2008

Valpkurs

Nu har jag nästan precis kommit hem från veckans valpkurstillfälle. Idag fic´k vi börja med "hundmöte". Då ska man gå fint med sin hund i koppel och passera en annan som går med sin hund i koppel. Hunden ska då fokusera på föraren och inte på den mötande hunden/föraren. Detta gick sådär första gången med Bella, andra gången gick det nästan perfekt och likaså tredje. Detta har Bella svårt för, hon vill ju så gärna hälsa och leka med andra hundar!

Sedan gjorde vi en annan sak som är väldigt nyttigt för Bella; passivitetsträning i hundars sällskap, och där saker händer runt henne och hon ska bara sitta stilla och gärna ha fokus på mig. Det gick också ganska bra, mer träning behövs!!!!

Det vanliga sitt, ligg och stanna kvar är Bella duktig på och klarar detta med glans!

Det sista vi fick prova på idag var hopp över hinder, jättekul, tyckte både Bella och jag!

Nästa gång är det tipspromenad med olika hundfrågor, samt uppvisning av eget moment. Vi skulle välja det vi tyckte våra hundar var sämst på och öva detta. Jag valde hundmöte, och ska alltså öva detta MYCKET den kommande veckan. På söndag får vi se hur det går!

Nu är Bella helt slut, som hon brukar efter ett kurstillfälle, och själv ska jag äta!

Hej svejs!

Inga kommentarer: