tisdag 1 juli 2008

Författare...hur gör de?

Författare... hur gör de? Har de arbetstider, sitter och skriver på ett kontor 8-17, eller skriver de när inspirationen faller in? Hur gör de på sommaren? Tar de ut 4 veckors semester eller är de lediga hela sommaren? Mina största frågor gäller ändå hur de gör för att få ihop alla dessa spännande, roliga, kluriga, psykologiska.....berättelser?! Tänk vilket jobb! Bara det att ha en tillräckligt intressant historia/intrig att berätta om. Dessutom måste det ju till en hel del kringstoff för att få berättelsen att bära framåt; personer, relationer till varandra, släktskap, vänskap, sådant som ska ha hänt förut, beskrivningar av miljöer och olika arbetsmetoder, tankar.....osv osv. Vet de alltid från början allt som kommer att hända i boken, vilka riktningar den kommer att ta, eller händer det något oförutsett under skrivandets gång som gör att boken tar en ny vändning?

Ett av mina största nöjen på sommaren är att läsa böcker. Jag läser då helst kriminalromaner och gärna svenska sådana. På min lista över böcker jag läser i sommar ser ni ett urval av böcker jag gillar. I dagarna började jag på en ny bok; Skugga av Karin Alvtegen. Det är inte en kriminalroman av det slaget att ett mord har skett och man ska försöka lista ut vem som gjorde det. Nej, Karin skriver en psykologisk skildring av personerna som är inblandade, tankar och upplevelser från deras barndom och uppväxt och man får som läsare försöka forma sig en bild över hur människor blir som de blir, och varför de väljer att handla som de gör. Mycket fascinerande läsning! En av huvudpersonerna i boken är en åldrad och sjuklig författare, där man genom hans tankar får en inblick i hur han fungerade som barn, far och författare. Kanske får jag svar på några av mina funderingar kring ett författarskap???

Inga kommentarer: