fredag 11 juli 2008

Valpkurstart

I onsdags började vi på valpkurs med Bella. Tyckte det kunde vara dags nu då hon är drygt 15 veckor. Där var fyra andra valpar. En av de andra var också en cockerspanieltik, två veckor äldre än Bella. En var en leonbergerhane, knappt tio veckor gammal (lite för ung alltså), de andra båda var blandrashanar lite äldre än Bella.

Bella tycker alltid det är kul att träffa andra hundar, så till att börja med var det ju jättekul att få hälsa på alla dessa valpar. Hon fattade extra bra tycke för Kajsa, den andra cockerspanieltiken. Kajsa började nästan genast att busa med Bella, då hon var lite mer van att busa med andra (vuxna) hundar. Bella var med på noterna och innan kvällen var slut så hade de busat och brottats rejält med varandra ett flertal gånger. (Jag tror till och med att det var i brottningen hon tappade sina första tre tänder. I alla fall var det nu jag märkte det.)

Jaha, vad fick vi då göra? Jo, först skulle vi gå förbi en matskål med godis i och sedan när hunden blir intresserad och vill gå fram till det, skulle vi säga "nej" och se om hunden lyssnade på det. Detta var en mycket svår övning för Bella, som faktiskt hemma ibland lystrar till ordet "nej", men hon är ju så matglad! Så fort hon hade fått korn på vad som fanns i matskålen hade hon bara fokus på den, inte alls på mig! Detta kräver mycket övning tror jag!

Därefter skulle vi stå i en ring och hunden sitta på vår vänstra sida - hunden ska alltid vara på vänster sida, man ska hålla kopplet med höger hand och ge godis med vänster. Va, hålla kopplet med höger hand????? Detta känns konstigt!! Om Bella går på vänster sida känns det mer naturligt att ha kopplet i vänster hand och ge godis med höger. (Varför???? Måste fråga om detta nästa gång!!) Nu skulle vi öva kontakt. Bra! tänkte jag, för det är Bella duktig på, det har vi gjort en del hemma..... Fast hemma har vi en bekant miljö, utan andra hundar som är jätteintressanta ...... När vi gick runt i ringen skulle hon gå på vänster sida om mig och så skulle jag påkalla hennes uppmärksamhet och berömma när hon gav kontakt. Det gjorde hon inte en enda gång under vår korta promenad runt ringen - och då hade jag ändå godis att locka med!! Detta måste vi öva på mycket hemma - kontakt under promenad (tidigare har vi övat på kontakt då hon sitter stilla). Jag fick ett tips; hålla godiset precis vid ögonen, berömma mycket när hon gör rätt.

Sedan hade jag en fråga: Hur gör jag för att få henne att inte dra i kopplet?? Det gör hon nämligen mycket om hon är på en ny plats med nya dofter, människor, eller hundar som hon vill undersöka. Instruktörens svar var som väntat: "Stanna när hon drar, gå inte dit hon vill. Du bestämmer vart, när och i vilket tempo ni ska gå. Var konsekvent! Är man det i ca två veckor så brukar det hjälpa." Men oj, då kommer jag ju ingen vart?! Nej, men hon kanske lär sig... Jag tror att jag får öva detta, på en för Bella bekant plats, till att börja med, sedan kanske hon kan även på hyperintressanta platser ........

Jaha, detta var alltså första gången, och jag upplevde inte att det gick sådär jättebra, men mannen som satt bredvid och tittade på tyckte hon hade varit jätteduktig... Nåja, kul hade både hon och jag det i alla fall och vi har fått med oss en hel del bra tips att öva på till nästa gång, och som mannen sa "Hon är ju bara en valp! Hon kommer nog att lära sig så småningom." Jo säkert, tror jag med. Det är väl som med barnuppfostran - bara man är konsekvent - vilket inte är så "bara" alla gånger!

Inga kommentarer: