lördag 19 juli 2008

Semester

Semester ... bara ordet väcker en känsla av längtan och förväntan. Det är väl den perioden på året som är mest efterlängtad och ompratad före, efter och under. "När ska du ha semester? Vad ska ni göra på semestern? Vad har ni gjort nu när ni varit lediga? Nu har vi snart semester, då måste vi träffas! Kom inom och grilla, vi är ju lediga!" De flesta har höga förväntningar på sin ledighet; det ska helst vara fint väder för olika planerade projekt: sol för bad, lagom sol, moln för måleri, regn när vi göder gräsmattan och naturligtvis varmt och sol på badsemestern, men inte för varmt när vi är på nöjesfältet! Är det någon som blir riktigt nöjd???

Allt handlar om vilka förväntningar man har.

Både jag och min man är lärare, så vi har förmånen att vara lediga många veckor tillsammans på sommaren. Oftast får vi någon eller några veckor som motsvara våra förväntningar.

Men tänk, det finns ju de som bara har tre veckors semester på sommaren, och då kanske inte hela perioden tillsammans med sin respektive. Hinner man verkligen på tre veckor resa iväg - få miljöombyte, träffa vänner och roa sig lite spontant, städa ur garderober och källare (eller annat man brukar få för sig att göra när man ändå är ledig), fixa i trädgården eller med huset (något kanske måste målas eller fixas till), samt kanske det som är viktigast: vila upp sig själv, genom att göra ingenting mer än kanske läsa eller lösa korsord eller annat kravlöst?

Jag tror att en lyckad semesterperiod ser olika ut för olika människor, beroende på vilka förväntningar och krav man ställer. Det viktiga för min ledighet är att vi hinner vara tillsammans i familjen och göra några roliga saker ihop, större eller mindre utflykter. Att jag spontant kan känna för att städa ur någonstans eller göra något annat "nyttigt". Sola och bada vill jag också ha möjlighet att göra några veckor. Miljöombyte tycker jag också är viktigt, att göra en liten resa tillsammans är kul och avkopplande. Dessutom tar jag mig alltid tid att läsa böcker när jag är ledig. Men det skönaste av allt är kanske ändå att man inte har några måsten. Man måste inte stiga upp en viss tid på morgonen, man måste inte planera inför morgondagen...

För min del återstår nu ungefär tre veckor av semestern. Nu hoppas jag på sol och bad samt en liten semestertripp till Göteborg innan jag återgår till arbetets rutiner och måsten!

Inga kommentarer: