fredag 4 juli 2008

Hundjobb

Idag har vi haft Bella i 5 veckor. 5 veckor!! Jag var tvungen att räkna efter en extra gång, kan det verkligen vara 5 veckor....? Jo visst är det det! På söndag blir hon 15 veckor gammal. Det har faktiskt gått över förväntan bra. Jag förväntade mig att det skulle vara mycket spring på nätterna, kiss och bajs överallt hela tiden, gnyenden och bitande i allt.

Många som haft hund (eller inte haft hund, men vet ändå) har varnat oss för lite allt möjligt: "Ha inte några skor framme, de kommer bara bli uppätna." och " Ta bort alla mattor, annars kissar hon ner dem." Det ena rådet var inte det andra likt... "Ha många leksaker till henne så lär hon sig att bara bita i dem." eller "Ha inte för många leksaker, då lär hon sig att man kan bita i allt." Många av råden handlar om att få henne rumsren: "Gå ut med henne på natten flera gånger så lär hon sig att kissa ute." eller "Gå inte ut med henne på natten, då lär hon sig att kissa på natten. Då ska hon lära sig att sova." Vi har också fått höra att man ska titta på hur hon beter sig när hon börjar bli nödig och då ta ut henne. Andra tycker att man ska gå ut med en viss tidsintervall....

Ja, rätt eller fel kan säkert se olika ut för olika familjer och olika hundar. Jag gick i alla fall in med förväntningarna att det skulle bli mycket jobb. Det har det också varit hittills, men inte så farligt som jag trodde!
Nu är hon nästan rumsren, även på nattetid. Hon säger ifrån när det är dags att gå ut - om man inte orkar gå ut så tidigt (kanske vid 5-tiden) får man skylla sig själv, men hon säger ifrån då.
Visst biter hon i saker, men det jobbigaste är att hon också äter det mesta - tom bajs! Det gäller att hålla koll på henne! Man måste också hålla koll på henne ute, då hon kan smita om hon får chansen ute på tomten. Hon är ju nyfiken....

Bella har hittills fått följa med på en hel del saker som vi gjort. Det har bla varit olika fotbolls-evenemang, utflykt i stan, vetrinärbesök, stranden, skogen och cykelutflykter. Hon är en trygg hund som är glad bara hon får följa med! Är lite orolig för hur det kommer att gå att lämna henne ensam när det blir dags...... men det ska jag inte visa för henne ... (hoppas jag!)

Igår ringde jag och bokade in henne på en valpkurs, med start på onsdag. Ska bli kul att träffa andra hundar och lära oss nya saker. Här kommer jag säkert att få en massa nya goda råd!

Inga kommentarer: